Alsópolcos nagyüzemi magyar söröket lehet venni 139 forintért, míg átlagos felsőpolcos társaik 289 forint környékén teljesítenek. A sörök kategorizálása árszegmens szerint bevett gyakorlat, hogy termékeikkel minden fogyasztói célcsoportot kiszolgáljanak.
De arról még nem volt szó, milyen költségek vannak a gyártó oldalán mögötte? Drágább alapanyagokból drágább sör, gondolhatja az egyszeri sörfogyasztó. A kétszer drágább sör eszerint kétszer olyan jó?
Mi kerül ezen a sörön 199 forintba?
Kissé ijesztő, de hogy nagyüzemi szinten mibe kerül egy termék, javarészt nem azon múlik, hogy a sör előállítása mibe kerül. Egy 2014-es Napi.hu infografika dermesztően jól szemlélteti a lényeget, miszerint a 199 forintos sör alapanyag költsége csupán 8 forint, ezzel szemben az adótartama – beleértve az ÁFA-t, a termékdíjat és a jövedéki adót – 83 forint! További jelentős tételek: a kereskedői árrés, a csomagolás, a szállítás. Hogy a nagyüzem mennyit tesz zsebre? Azt az egyéb gyártói költségek sornál kell keresni, de ha azt vesszük, hogy ebből fizetik a béreket, a marketinget, a fejlesztési beruházásokat, a vállalati szerepvállalást, akkor esetükben nagyon igaz, hogy profit az egyik legkisebb tétel, viszont sok kicsi sokra megy.
Elsőre nem is hittem a szememnek. Ám ezt a hajmeresztő költségmegoszlást igazolandó a Dreher Sörgyárak 2017-ben kísértetiesen hasonló eredményt vetített. Hogy a Kovács Maláta Gábor által csak csatornasörnek titulált ~129 Ft körüli olcsó söröket hogy lehet ennyiből kihozni, azzal együtt is rejtély, hogy már érthető, pozicionálás hiányában nincs marketing költség, hogy olcsóbb és kevesebb az alapanyag, egyszerűbb a csomagolás, de még a jövedéki adó is kevesebb az alacsonyabb alkoholtartam miatt – aktuálisan 8,1 Ft / 0,5 liter / alkoholfokonként.
Kisüzemi matek
Ezzel szemben a kisüzemieknél teljesen másképp jön ki a matek, ahogy az elhangzott a 2017-es szemeszterben Ogre Bácsi Söregyetemén. A beerporn.hu beszámolójából hosszan taglalva kiderül, miért is miért olyan drágák a kézműves sörök. Levezetve egy konkrét békésszentandrási példát, ott 1069 forint egy liter sör bekerülési költsége úgy, hogy azon még nincs rajta a közel 100%-os kereskedői árrés – beleértve annak ÁFA tartalmát is.
Az egyszerűség kedvéért ez azt jelenti, hogy esetükben is 0,5 literrel számolva egy efféle 535 forintos sör a hipermarketek polcain mindjárt 1000 forint. A kedvezőbb besorolásnak köszönhetően az adó „csak” 150 Ft + 125 Ft (27,5%), 340 Ft (34%) a kereskedő profitja, 90 Ft (9%) az alapanyag költség, míg egyaránt 70-70-70 Ft (7%) körüli a munkabér, a csomagolóanyag, illetve a gyakran hitelbe vásárolt főzőberendezés elszámolási költsége hét éves amortizáció mellett.
Az is igaz, hogy más magyar kisüzemi sörfőzdék más-más söreivel számolva egészen más eredmény jönne ki. De jelen példa arra jó, hogy érzékeltesse, a kis- és nagyüzemi sörök fogyasztói árai közt tapasztalható óriási eltérés indokolt, hisz a gyártási- és értékesítési lánc egészét vizsgálva a felmerülő költségekben nem csak a mértékek különböznek, de az arányok is egészen mások.
Iszol te rendesen?