A Diageo, a világ vezető alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalata a Momentán Társulattal és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságával együttműködve 2019-ben indította el Magyarországon az általános- és középiskolásoknak szóló SMASHED (magyarul: Szétcsúszva) programot. A kezdeményezés célja a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorítása egy olyan interaktív színházi edukációs előadás segítségével, amely bemutatja az alkoholfogyasztás veszélyeit a diákoknak.

A Diageo világszerte elkötelezett a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért. A program indulását Magyarországon az is indokolta, hogy szakértők szerint rendkívül rossz a helyzet a fiatalkorúak alkoholfogyasztása terén. A Szétcsúszva program kapcsán 2019 novemberében készült online felmérés megállapította: a 14 és 18 év közötti középiskolás korú fiatalok 80 százaléka 15 évesen vagy annál korábban ivott először, minden harmadik pedig rendszeresen fogyaszt alkoholt. És ha ehhez hozzávesszük, hogy a COVID járvány és az ehhez kapcsolódó izoláltság, bezártság és karantén hatására világszerte több alkohol fogyott, bizonyosan maradt még a fiatalkorúak tájékoztatásával kapcsolatban teendő.

fiatalkori alkoholfogyasztás
párbeszéd a fiatalkori alkoholfogyasztásról egy budapesti gimnáziumban

Digitális edukációs program

2021. novemberében SMASHED Online néven digitális edukációs program indul a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért. A Diageo és a Momentán Társulat közös alkoholedukációs programja idén online vonja be az iskolásokat, és az iskolások számára kiírt kreatív versennyel – videó-, plakát- és újságcikk pályázattal – egészül ki.

A résztvevők három fiatal karakter történetén keresztül, akár telefonjukon vagy laptopjukon követhetik végig a programot. Pais Mónika, a Diageo Budapest vezérigazgatója ehhez kapcsolódóan annyit még elmondott: 

A SMASHED programot az Egyesült Királyságban működő Collingwood Learning fejlesztette ki, amelyet a Diageo a program 2005-ös indulása óta nemzetközi szinten támogat. A világ 30 országában futó SMASHED program eddig több mint 1,2 millió tanulóhoz jutott el. Magyarországon eddig mintegy 2500 magyar diákkal ismertette meg a fiatalkori alkoholfogyasztás veszélyeit, hívta fel a figyelmet a felelős magatartás fontosságára. A Momentán Társulattal közösen létrehozott SMASHED Online program nemcsak abban segít a fiataloknak, hogy kortársaik által bemutatott élethelyzeteken keresztül több tudást szerezzenek a témában, hanem abban is, hogy ezt a smashedonline.hu oldalon felmérjék és ellenőrizhessék különböző kvízek segítségével.

Alkoholproblémákról a fiatalok nyelvén

A program a fiatalok nyelvén, élethelyzetüket hitelesen bemutatva nyújt hasznos tudást, amely a felelős alkoholfogyasztás mellett az alkoholproblémák felismeréséhez és kezeléséhez is használható megoldásokat ajánl. A Smashed Online abban is segít a fiataloknak, hogy hasonló problémájukkal kihez fordulhatnak. A program 2019-es hazai bevezetése egy formabontó, interaktív alkoholprevenciós előadás-sorozattal kezdődött, amely egy színdarabból és egy a közönség élményeit feldolgozó műhelybeszélgetésből állt. Idén egy interaktív, online élőszereplős edukációs platformon, a smashedonline.hu oldalon folytatódik a program, Kálloy Molnár Péter és három fiatal színész: Kretz Boldizsár (Patrik), Tar Dániel (Norbi), Kovács Dóra (Reni) közreműködésével.

A programot bemutató, a Diákszempont Általános Iskola és Gimnáziumban tartott sajtótájékoztatón, a közreműködőkön kívül a kampány arcai: Budai Kitty TikToker, YouTuber, Kemény Zsófi költő és Kálloy Molnár Péter színész is bemutatkoztak. Ők saját eszközeikkel, például a közösségi oldalaikon megosztott posztokkal is népszerűsítik a kampányt.

Kálloy Molnár Péter, a Smashed Online egyik szereplője elmondta, hogy ő azért örül, hogy részt vehet a programban, mert neki is van két iskolás gyermeke, és apaként nagyon fontosnak tartja, hogy az iskolások időben találkozzanak az alkohollal kapcsolatos problémákkal és tudjanak rá megfelelő, felelős válaszokat adni.

fiatalkori alkoholfogyasztás
sajtótájékoztató a SMASHED Online digitális edukációs programról

Ittas vezetés

Magyarországon 2008 óta zéró tolerancia van érvényben. Ez azt jelenti, hogy az ittas vezetés jogi következményeket von maga után, egy-egy baleset bekövetkezésének magas kockázata mellett. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kommunikációs kampányai között fontos szerepet tölt be az ittas vezetés visszaszorítása, aminek köszönhetően 2010 óta csökkent az ittasan okozott balesetek aránya Magyarország közútjain. Az észérvekkel szemben azonban sokkal hatékonyabbnak bizonyultak az utóbbi évek érzelmekre ható kampányai.

Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára szerint:

Az ittasan okozott belesetek arányának mutatószámai évről-évre segítenek nekünk abban, hogy mérjük a kommunikációs stratégiánk hatékonyságát. Mindamellett, hogy az ORFK- OBB az elmúlt években nyitott a társadalmi együttműködésekre, amelyek nagyban segítik ezt a fajta kommunikációt, így örömmel csatlakoztunk a DIAGEO és a Momentán Társulat közös alkoholedukációs programjához. Bár a téma nagyon komoly, sok esetben vezet tragédiához, azonban ez a téma sokkal hatékonyabban befolyásolható újszerű, az érzelmeket célzó üzenetekkel, mint észérvekkel.

Az ORFK-OBB főtitkára továbbá arra is felhívta a figyelmet, hogy ittas állapotban nem csak gépjárművet veszélyes vezetni, de például kerékpározni és rollerezni is súlyos felelőtlenség.


Iszol te rendesen?

esemény italok érdekesség